Obowiązkowy split payment – czego dotyczy?
Do tej pory mechanizm podzielonej płatności był dobrowolny – w zamian za jego stosowanie Ministerstwo Finansów przewidywało preferencyjne ulgi i korzyści. Jednak od 1 września 2019 roku obowiązkowe będzie prowadzenie rozliczenia w systemie split payment pomiędzy firmami. Dla rzetelnych przedsiębiorców zmiana ta nie wpłynie na sytuację rozliczenia z fiskusem – zmian zaś powinni się obawiać się oszuści wyłudzający VAT. Kogo obejmie split payment i jak się przygotować na obowiązkową wersję tego rozliczenia?
Dokument, w którym znajdziemy nowe regulacje, nosi nazwę Ustawa z dnia 14 maja 2019 roku o zmianie ustawy VAT oraz niektórych innych ustaw. Zakłada ona, że obowiązek mechanizmu podzielonej płatności egzekwowany będzie wobec towarów i usług, które objęte były dotychczas tzw. odwrotnym obciążeniem. Szczegółowy wykaz przedmiotów i czynności objętych obligiem split payment znajdzie się w załączniku 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Obowiązkowym podzieleniem płatności miałyby być objęte wszelkie transakcje, których jednorazowa wartość (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności) byłaby większa niż 15.000 PLN lub jej równowartości w walucie obcej. Kwoty poniżej 15 tysięcy złotych objęte byłyby zasadą dobrowolności, o ile transakcja nie znajduje się na liście obowiązkowych splitów z wspomnianego wcześniej załącznika 15. Co do samego dokumentu dołączonego do ustawy o VAT – znajdą się tam towary i usługi szczególnie narażone na wyłudzenia (np. paliwa, odpady, złom) oraz o wysokiej wartości (np. biżuteria, elektronika, metale szlachetne i pojazdy).
O ile mechanizm podzielonej płatności wydaje się być stosunkowo łatwy, o tyle trudniej będzie ubiegać się o zwolnienie środków z rachunku VAT. Cały proces ma być ściśle kontrolowany, każda decyzja ma być odpowiednio sporządzona i dostatecznie silnie umotywowana, a urzędy skarbowe mają aż 60 dni na rozpatrzenie naszego wniosku. Należy przy tym wspomnieć, że możemy ubiegać się wyłącznie o konkretną, deklarowaną przez nas kwotę zwolnienia – każde kolejne zwolnienie musimy zgłosić w osobnym wniosku. W niektórych sytuacjach warto będzie skorzystać z pomocy profesjonalistów oraz doradców podatkowych.